19 Eylül 2016 Pazartesi

Geçmiş Kurban Bayramınız kutlu olsun! Veya bu yazıyı okuduğunuz gününüz :) Uzun bayram tatilinden sonra fotoğraflarını ancak derleyebildiğim bir deneyle burdayım. Her ne kadar hayallerimde bu kış kullanabileceğim bir boyunluk-şal yapmak olsa da, ortaya çıkan şeyle ne yapacağıma karar veremediğim için adını deney koydum. Keçenin boyutunun küçüldüğünü bilmeme rağmen denk gelmedi.
 Son ürünle başlayıp tersten gidiyim.


Elde etmek istediğim ise şöyle bişeydi:


Deneyimin malzeme ve materyalleri, önceki paylaşımlardaki standart malzemeler. İlave olarak ise Nuno-felting deneyi olduğu için bir kaç farklı renkte kumaş, yıllar önce alıp artık kullanmadığım dantelli bir saç bandı. Youtube'da izlediğim videolarda hep ipek şifon, tülbent veya gazlı bez türü kumaşlar kullanmışlar. İpek şifon dediğim kumaşın metresi 90 TL olunca, Bursa Kumaş Pazarcının 25 TL'ye sattığı kumaşın gerçek ipek şifon olduğuna inanmış gibi yaptım. Evde dayanamadım ve bir parçasını yaktım, tabii ki sentetik olduğunu hemen belli etti. Denemekten ne çıkar?



Kalıbımın uzunluğu 1 m, genişliği 45 cm kadar. Kalıp dediğim hep kullandığım tırtıklı raf örtüsü. Önce sınırlarını oluşturdum.
Daha sonra çerçevenin içine belli belirsiz kalınlıkta keçe fiberleri döşedim. Burası şalın iç kısımları olacak. Dışa gelecek katmanı en son yaptığım katman olacak.


İlk döşediğim keçeleri sabitleyip üst katmanlarda daha rahat çalışmak için soğuk su-sabun karışımıyla ıslatıp suyun liflerin arasına doğru nüfuz etmesi için üzerine bir tül serip süngerle bastırıp kaldırdım. Fotoğraftaki su yetmediği için çok daha fazla su ilave ettim sonradan.
(Bu noktada üzerine serdiğim tülün son derece hayat kurtarıcı bir malzeme olduğunu söylemeden geçemicem. Bu yabancılar da her şeyi abartıyo, tülsüz de olur bu iş dediğim noktada bütün keçe lifleri elime yapıştıktan sonra, önemini daha iyi kavradım. )
Üzerine serdiğim tülü kaldırıp sonraki işlemlere devam ettim.

Kumaşların ve keçelerin yerleşimi tamamen spontane. Önceden eskiz çizenler de var ama ben çok sık fikir değiştirdiğim için o an hoşuma giden şekilde yapmak istedim.

Kumaşı ikiye katladım ki uç kısımları dışarıda kalıp ileriki zamanlarda sökülmesin. Sonra da ıslattım ki kumaş söz dinlesin. Burda önemli olan nokta kumaşın kumaşa değdiği her yere keçe lifi koymak. Çok fazla koymanıza gerek yok, iki kat kumaşın kaynaşmasını sağlayacak bir fiske keçe yeterli olacaktır. Yani iki kat kumaşın arasına bir miktar keçe koydum.

Sonra birden fırfır yapmaya karar verdim.  Bunun için fırfır katlarının arasına da keçe yerleştirdim.






Kumaş kıvrımlarının arasına, sökülmesin diye bütün kenarlarına, ve ince gördüğüm diğer yerlere birer fiske keçe koydum. Keçeler kumaşla aynı renk de olabilir, kontrast yaratmak için farklı bir renk de seçebilirsiniz. Tamamen sizin zevkinize kalmış. Ben sonradan az miktar hardal sarısı ekledim bazı yerlerine.


Şimdiye kadar olan kısım üç saatimi aldı. Ufak molalarla beraber tabi. 
Yerleştirme işlemi bittikten sonra avucumun içiyle fazla bastırmadan dairesel hareketlerle keçeleme işlemine başladım. Nuno felting işlemi yaptığım için öncelikli hedefim keçe liflerinin kumaş içine geçmesiydi. Bunun için oda sıcaklığında sabunlu su kullandım. Önceki paylaşımlarda görülen tahta el masaj aletiyle de bir süre devam ettim.  Bu iş için internetteki videolarda kullanılan parke zımpara makinesinden almayı düşünürken  parlak bir fikir geldi aklıma. Evdeki elektrikli masaj aletini kullandım. Hareketse hareket, titreşimse titreşim. Ancak alet dairesel hareketlerle döndüğü için deneyimin şeklini şemalini bozdu. Islak ortamda çalıştığım için de her yere su sıçrattı. Sonuç olarak deneyimin üzerine köpürcüklü paket naylonu kapattım ve onun da üzerine sineklik telini (ıslatırken kullandığım tül) kapattım ki köpürcüklü naylon dairesel hareketten etkilenmesin. Bu malzemeler hırdavatçılarda veya yapı marketlerde mevcut. Sonuç çok da güzel oldu. Masaj aletine rağmen yine bir iki saate yakın keçeledim.

Zaman zaman yaptığım kontrollerde alttaki keçelerin kumaşın içine geçtiğini gördüğümde, sıcak suyla ilgili işlemlere geçtim. Ne ki bu işlemler:) Şöyleki, Bi iki daka kaynar su dolu kapta beklettim, bir kaç dakika soğuk su dolu kapta. iki kere tekrarladıktan sonra sıcakken tekrar masanın üzerine alıp rulo halinde sararak hamur açar gibi beş-on dakika yuvarladım. Tekrar sıcak-soğuk işlemi. Elimin içinde ovuşturdum felan. Attım tezgaha, tuttum bi daha attım. 

Sona yaklaşıyoruz. İyice duruladıktan sonra buharlı ütüyle son bi kez kıvrışan yerlerini açarak ütüledim. 

VEEE karşınızda boyu boynuma uymayan boyunluk :D :D



Bu fotoğraf da ilk ölçü ve son ölçünün anlaşılması için. Boydan 20 cm, enden de 15 cm civarı bir çekme olmuş. Başlangıç boyu 1 m. 

Yapması, anlatmasından daha kolay emin olun:) Youtube'da faydalandığım videoların linklerini sonraki paylaşıma sakladım.

Sevgiyle kalın

9 Eylül 2016 Cuma

Keçe işlerine son hız devam! Her ne kadar çokça inceleyip az ürün çıkarabilcem de, her bir işim öncekiden daha düzgün oluyo. Vee karşınızda son eserim :D



Gelelim nasıl yaptığıma. Pek fazla bir malzeme kullanmadım yaparken. Ana malzeme her zamanki gibi keçe! Üzerindeki mor kısımlar ise yıllar önce alıp, artık kullanmadığım boncuk işli bir saç bandı. Bu saç bandını burda değerlendireceğim kimin aklına gelirdi?




Diğer malzemeler ise her keçe işinde olduğu gibi bir kalıp, sabunlu su, bulaşık eldiveni ve tırtıklı bir yüzey.





Malzemeler tamamsa başlıyoruz. Tırtıklı veya pürüzlü yüzey olarak ben pazardan aldığım şeffaf raf örtülerini kullanıyorum. Bu yüzeyin üstüne kalıbı koyup ( kalıbı istediğiniz çanta boyutundan bir kaç cm daha büyük hazırlamayı unutmayın), parça parça çekerek kopardığım keçelerle kenarlardan taşacak şekilde bütün yüzeyi kapladım. (Projeniz üzerinde çalışırken keçe ile kaplanmamış boşluklar fark ederseniz daha sonra da keçe ekleyerek ufak rötuşlar yapabilirsiniz.) Kapladığım yüzeyi soğuk sabunlu su ile ıslatıp üzerine bir tül örtüp bastırarak her tarafının ıslanmasını sağladım. Tülü kaldırıp, saç bandını keserek çantada istediğim yere yerleştirdim. Mor işlemelerin altında ve üzerinde kalan organze tül gibi olan kısımlarının üzerine çok ince siyah keçe koydum ki işlemler sonucunda iyice keçeleşerek birleşsin. 
Bu arada önemli bir not düşmek isterim. Keçe lifleri birbirinin içine geçerken dizdiğiniz yönde çekme (keçeleşme) olur. Bu nedenle eşit bir şekilde çekmenin olması için, lifleri her yönde dizmek gerekir. Aksi halde dikdörtgen isterken bir yamuk elde edebilirsiniz.

Islak keçenin üzerine saç bandının yerleştirilmiş hali.



Evet bu bir el masaj aleti. Bazı aletleri icat edenler nerelerde kullanıldığını bilseler ağlarlardı. Bazı videolarda pare zımpara makinesinin kullanıldığını gördüm ama daha denemedim. Gelecekte büyük işler yapmaya başlarsam edincem bir adet. Ne diyodum, bu masaj aleti tırtıklı yüzeyi ile keçeleşme ve nuno felting sürecini başlatmış oluyor. Keçe liflerinin Organze kumaş içine geçmesini istediğim için, yani nuno-felting sürecinin gerçekleşmesini istediğim için ilk aşamada sadece oda sıcaklığında sabunlu su kullandım.

Bir müddet (5 dakika kadar) bu yüzeyde çalıştıktan sonra kalıpla beraber ters çevirip ön yüzeyden dışarı taşan keçeleri arka tarafa doğru kıvırıp arka yüzeyi de keçe ile kaplayarak ıslatıp ovalamaya devam ettim.

Keçe liflerinin birbirinin içine geçtiğini ovma işlemi sırasında hissediyosunuz. Daha katı bir hal alıyor. Süre vermek çok doğru olmayabilir ama  15-20 dakika ilk ovma işlemi için yeterli olabilir. Sonuçta ilk amacımız keçenin kumaşın içine geçmesi. Ara sıra kaldırıp ışığa tutarsanız keçe liflerinin kumaşa geçip geçmediğini kontrol edebilirsiniz. 40-45 dakika kadar sonra pürüzlü ve esnek bir plastiğe sararak her yöne doğru hamur açma hareketiyle keçeleşme işlemine devam ettim. Her köşesinden sarıp eşit yapmak, çantanın şeklini korumak açısından önemli.

 Nuno-felting işlemi gerçekleştikten sonra liflerin iyice sıkılaşması için önce kaynar suya, sonra soğuk suya sonra tekrar kaynar suya olmak üzere bir kaç kez şok tedavisi uyguladım :P Yeterince katılaşmadıysa bir miktar daha plastiğe veya havluya sararak her yönden eşit olarak hamur açma işlemini tekrarlayın. Soğuk suya atın, sıcak suya atın, doğduğuna pişman edin.

Ben bir gün kuruttum çantayı, baktım ki yeterince keçeleşmemiş, tekrar sıcak suyla ıslatarak işleme devam ettim. Son olarak aç-kapa düğmesini (bildiğimiz düğme üzerini keçe ile sararak keçeleştirme işlemleri ile) yaparak üzerini boncuk işledim.

Veeee işte sonuç!


Anlatması yapmasından daha uzun sürdü sanki :D, sevgiyle kalın